sunnuntai 15. huhtikuuta 2018

Tyhjän haudan arvoitus: Mitä uskoa ylösnousemuksesta

Alfa-kurssin suosituskirjojen lukemieni kirjojen blogikirjoittelu jatkuu.  Timo Eskolan ja Eero Junkkaalan kirja Tyhjän haudan arvoitus: Mitä uskoa ylösnousemuksesta tarkastelee Uuden testamentin opetusta ylösnousemuksesta monesta näkökulmasta. Esillä ovat tyhjän haudan tapahtumat, Ylösnousseen ilmestykset, Vanhan testamentin ennustukset, ylösnousemuksen merkitys ja ylösnousemususkon eri piirteet. Kirjassa otetaan myös kantaa ylösnousemusta koskeviin kiistakeskusteluihin.

Molemmat kirjan tekijät ovat hyvin tunnettuja teologian tohtoreita, jotka ovat kirjoittaneet useita teoksia.

Johdannossa tekijät kirjoittavat:

Tarkoitus on selostaa tärkeimpiä näkökohtia Jeesuksen ylösnousemuksesta. Tarkastelun kohteena ovat historiallisuuden kysymys sekä julistuksen esittämä sanoma.”

I PÄÄSIÄINEN

Mitä haudalla tapahtui?

Evankeliumit ovat siis syntyneet niin, että suulliset kertomukset Jeesuksen opetuksista on vähitellen kiteytetty kirjalliseen muotoon.”  (s. 6)

Täysin identtiset kuvaukset herättäisivät epäilyn pelkästä kopioinnista, eikä useassa samanlaisessa evankeliumissa muutenkaan olisi mitään järkeä.”  (s. 12)

Tässä kappaleessa käydään läpi Jeesuksen hautaamisen historiallisia taustoja karttoineen ja kuvineen.

Kristillinen kirkko syntyi ylösnousemussaarnan vaikutuksesta.”  (s. 33)

II PAAVALIN – YLÖSNOUSSEEN JULISTAJA

Paavali ei varsinaisesti mainitse tyhjää hautaa missään kohden kirjeissään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hän ei olisi tuntenut kertomusta tyhjästä haudasta.”  (s. 48)

Ylösnousemus on selvästi lopunajallinen tapahtuma, mutta niin on myös Jumalan tuomio. Selittäessään pääsiäisen merkitystä Paavali ei tyydy puhumaan vain kuolleiden herättämisestä. Hän ottaa myös tuomion näkökulman esille. Pääsiäinen on hänen mukaansa koko maailmanhistorian keskipiste. Sen ympärille kutoutuvat kaikki Jumalan pelastavan työn suuret asiat.”  (s. 54)

Jumala herättää jokaisen luomansa persoonan uudelleen mullasta, johon se on kätketty. Uusi luomistyö koskeen jokaista Jeesuksen seuraajaa. Siinä on kristillisen toivon keskus.” (s. 59)

Paavalin kirjeitä olen lukenut Raamatusta vasta satunnaisesti. Hänestä kirjoitettuja ja hänen kirjoittamistaan kirjeistä kirjoitettuja kirjeitä laitan tähän muistiin lukulistakseni muutaman uusimman:

Jukka Norvanto: 3000 km Lähi-idässä : Paavalin ensimmäinen lähetysmatka, Perussanoma 2017

Mailis Janatuinen: Paavali Tarsolainen, Perussanoma, 2013

Teuvo Riikonen: Ave, Pave! : Paavali iki- ja nykynuorille, Perussanoma, 2012

Alain Badiou ja Janne Porttikivi: Apostoli Paavali : universalismin perustaja, Gaudeamus, 2011

Tuula Matikainen ja Kimmo Pälikkö: Paavali, pakanain apostoli : kertomus apostoli Paavalin elämänvaiheista, Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko, 2011

Emil Anton: Katolinen Paavali, Katolinen tiedotuskeskus, 2009

III NIIN KUIN ON KIRJOITETTU

Kun Vanhassa testamentissa puhutaan kuninkaallisesta Messiaasta, siellä ei puhuta hänen ylösnousemuksestaan. Tärkeimmällä sijalla on opetus Messiaan tulemisesta, ei herättämisestä. Ainoa korottaminen on Messiaan korottaminen valtaan ja valtaistuimelle. Siksi onkin mielenkiintoista, että juuri nuo kohdat yhdistettiin myöhemmin Jeesuksen ylösnousemukseen.”  (s. 64)

Uuden testamentin opetus ylösnousemuksesta sisältää ajatuksen siitä, että Jeesuksen kuninkuus on erityisesti taivaallista valtaa.”  (s. 74)

IV YLÖSNOUSSUT KRISTUS

Evankeliumin julistaminen eli ilosanoman eteenpäin vieminen merkitsee Uudessa testamentissa siten Kristus-sanoman kertomista. Sovitus on suoritettu, Jumalan armoliitto kaikille kansoille on vahva.”  (s. 86)

Uuden testamentin mukaan ylösnoussut Jeesus on vielä muutakin kuin kärsivä Herran palvelija ja Daavidin suvun kuningas. Hän on uudelleen luotu Aadam, joka aloittaa uuden ihmissuvun. Ylösnousemus merkitsee siten aivan ratkaisevaa koko ihmiskunnan historiassa.”  (s. 100)

Kristus tuli synnin tähden sovittamaan synnin ihmisruumiissa, todellisena ihmisenä. Vain niin oli mahdollista katkaista vanhat siteet ja tuoda ihmiset takaisin elävään yhteyteen Jumalan kanssa.”  (s. 101)

V YLÖSNOUSEMUSUSKO

… usko sisältönä on juuri Jeesuksen kuolleista herättäminen. Ylösnousemus ja taivaaseen korottaminen muodostavat pelastussanoman keskipisteen ja kulmakiven. Pääsiäinen on ollut Jumalan pelastushistorian huippukohta.”  (s. 112)

Yhteys Jumalaan löytyy vain siten, että Jumala itse luo sen uudelleen. Sen täytyy olla pelkkää armoa ja hänen rakkauttaan synteihinsä kuollutta ihmistä kohtaan.”  (s. 119)

VI TOISENLAINEN EVANKELIUMI

Viimeisessä kappaleessa puhutaan juutalaisten ylösnousemuksen näkemyksestä, uskosta ja maailmankuvasta.  Paljon hämmentäviä asioita, joista minä maallikkona menen hiukan ymmälle.

Tyhjän haudan arvoitus -kirja oli mielenkiintoista luettavaa, mutta paljon sellaista asiaa, joka menee vielä minun käsitykseni ja ymmärrykseni ylitse.  Voi kai sanoa, että kirja on minulle vielä liian teologinen.

Timo Eskola ja Eero Junkkaala: Tyhjän haudan arvoitus: Mitä uskoa ylösnousemuksesta, Uusi Tie, 1994
Kannen suunnittelu: Timo Miettinen
Mistä hankittu lainattu Lapuan kaupunginkirjasto



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti